Battleships, Batalla naval, czy po prostu - Statki to gra, którą chyba większość z nas pamięta z dzieciństwa. Ustawiało się (czyli po prostu: rysowało) na niewidocznej dla przeciwnika planszy jeden czteromasztowiec, dwa trójmasztowce, trzy dwumasztowce i cztery jednomasztowce, a przeciwnik musiał spróbować je zatopić, strzelając w odpowiednie pola, określone przez współrzędne dwóch osi. W klasycznej wersji były to literki i cyferki, strzelało się więc np. w B3. Jeśli nie stał tam statek, odpowiadało się pudło, jeśli stał, ale miał jeszcze inne niezatopione maszty - trafiony, a jeśli szedł pod wodę: trafiony zatopiony.

Ciekawa jestem ilu z Was zastanawia się teraz
Odpowiedź jest prosta. Odkąd dawno temu w internecie zobaczyłam Statki przerobione na grę językową ćwiczącą Present Continuous, zaczęłam korzystać z nich regularnie, i ciągle wymyślam im nowe zastosowania. Uczniowie tę grę uwielbiają! Nawet moja szósta klasa, z zasady zainteresowana tylko tym, ile czasu nam zostało do przerwy, potrafiła poświęcić wolny czas na skończenie rozgrywki, i nawet nie zauważyli kiedy zautomatyzowała im się hiszpańska konstrukcja estar + gerundio.
WYBRANY CZAS (I oś osoby np. Robert, II oś czasowniki np. go to school) - jeśli ćwiczymy Present Simple, uczniowie muszą złożyć zdanie Robert goes to school, jeśli Past Simple: Robert went to school itd. żeby "strzelić w odpowiednie pole. Można zrobić jedną uniwersalną planszę i wykorzystywać ją wielokrotnie!
MIESZANE CZASY (I oś czasowniki, II - typowe określenia czasu, np. yesterday, at the moment, next week, every Sunday) - uczniowie składają zdanie jak powyżej, podmiot wybierając samodzielnie.
PREPOSITIONS OF TIME (I oś podmiot i orzeczenie np. I ate ice-cream, II - określenie czasu, w wersji łatwieszej pełne, np. at 5 o'clock, on Monday, in July, w wersji bardziej "do pomyślenia" - bez przyimka).
PREPOSITIONS OF PLACE (I oś to przedmioty, np. a book, a pen, a mug; II - proste rysunki symbolizujące miejsca, np stół z x obok oznacza next to the table)
VERB AND PREPOSITION (I oś to czasownik wymagający odpowiedniego przyimka, np. insist (on), talk (about), congratulate (on) etc.; II - rzeczowniki lub imiesłowy) Tu można grać dorabiając brakującą część zdania (She always insists on drinking tea) lub kkorzystając tylko z równoważników (insist on drinking tea).
ADJECTIVE AND PREPOSITION (I oś - przymiotnik z przyimkiem lub bez w trudniejszej wersji; II - rzeczowniki i imiesłowy; I'm good at running. She's interested in teaching).
VERB PATTERNS (I oś to czasowniki typu like, can, hate, want, try, II - takie, które mogą po nich wystąpić). Ważne, żeby zwrócić uwagę, żeby w każdej kombinacji wychodziło w miarę sensowne zdanie. Uczniowie muszą zdecydować, czy zostawić bezokolicznik (I can swim), dodać -ing (I hate swimming) czy to (I want to swim).
HOUSE AND FURNITURE (I oś to pomieszczenia, II - nazwy lub, jeszcze lepiej, obrazki mebli)

CZĘŚCI CIAŁA (I oś zwierzęta, II - części ciała; zdania budujemy z czasownikiem have got). Gwarantuję dużo śmiechu w młodszych grupach. Możecie zdecydować się na zdania prawdziwe, czyli czasem z przeczeniem (np. An elephant hasn't got wings.), albo nie.
KOLORY (I oś obrazki przedstawiające rzeczowniki, II kolorowe kółka), uczniowie tworzą zdania The book is yellow. The cat is green.
CZASOWNIK CAN (I oś to osoby lub zwierzęta, II czasowniki lub obrazki wyrażające umiejętność), uczniowie tworzą zdania An elephant can ride a bike - dobra zabawa gwarantowana!

Ciekawa jestem ilu z Was zastanawia się teraz
PO CO JA TO PISZĘ 😎
Odpowiedź jest prosta. Odkąd dawno temu w internecie zobaczyłam Statki przerobione na grę językową ćwiczącą Present Continuous, zaczęłam korzystać z nich regularnie, i ciągle wymyślam im nowe zastosowania. Uczniowie tę grę uwielbiają! Nawet moja szósta klasa, z zasady zainteresowana tylko tym, ile czasu nam zostało do przerwy, potrafiła poświęcić wolny czas na skończenie rozgrywki, i nawet nie zauważyli kiedy zautomatyzowała im się hiszpańska konstrukcja estar + gerundio.
Poniżej moje propozycje zastosowania tej gry. Przykłady podaję po angielsku, ale bez trudu przerobicie je na inny język, którego uczycie ✌
WYBRANY CZAS (I oś osoby np. Robert, II oś czasowniki np. go to school) - jeśli ćwiczymy Present Simple, uczniowie muszą złożyć zdanie Robert goes to school, jeśli Past Simple: Robert went to school itd. żeby "strzelić w odpowiednie pole. Można zrobić jedną uniwersalną planszę i wykorzystywać ją wielokrotnie!
MIESZANE CZASY (I oś czasowniki, II - typowe określenia czasu, np. yesterday, at the moment, next week, every Sunday) - uczniowie składają zdanie jak powyżej, podmiot wybierając samodzielnie.
PREPOSITIONS OF TIME (I oś podmiot i orzeczenie np. I ate ice-cream, II - określenie czasu, w wersji łatwieszej pełne, np. at 5 o'clock, on Monday, in July, w wersji bardziej "do pomyślenia" - bez przyimka).
PREPOSITIONS OF PLACE (I oś to przedmioty, np. a book, a pen, a mug; II - proste rysunki symbolizujące miejsca, np stół z x obok oznacza next to the table)
VERB AND PREPOSITION (I oś to czasownik wymagający odpowiedniego przyimka, np. insist (on), talk (about), congratulate (on) etc.; II - rzeczowniki lub imiesłowy) Tu można grać dorabiając brakującą część zdania (She always insists on drinking tea) lub kkorzystając tylko z równoważników (insist on drinking tea).
ADJECTIVE AND PREPOSITION (I oś - przymiotnik z przyimkiem lub bez w trudniejszej wersji; II - rzeczowniki i imiesłowy; I'm good at running. She's interested in teaching).
VERB PATTERNS (I oś to czasowniki typu like, can, hate, want, try, II - takie, które mogą po nich wystąpić). Ważne, żeby zwrócić uwagę, żeby w każdej kombinacji wychodziło w miarę sensowne zdanie. Uczniowie muszą zdecydować, czy zostawić bezokolicznik (I can swim), dodać -ing (I hate swimming) czy to (I want to swim).
HOUSE AND FURNITURE (I oś to pomieszczenia, II - nazwy lub, jeszcze lepiej, obrazki mebli)

CZĘŚCI CIAŁA (I oś zwierzęta, II - części ciała; zdania budujemy z czasownikiem have got). Gwarantuję dużo śmiechu w młodszych grupach. Możecie zdecydować się na zdania prawdziwe, czyli czasem z przeczeniem (np. An elephant hasn't got wings.), albo nie.
KOLORY (I oś obrazki przedstawiające rzeczowniki, II kolorowe kółka), uczniowie tworzą zdania The book is yellow. The cat is green.
CZASOWNIK CAN (I oś to osoby lub zwierzęta, II czasowniki lub obrazki wyrażające umiejętność), uczniowie tworzą zdania An elephant can ride a bike - dobra zabawa gwarantowana!
Uff, oczywiście to tylko kilka przykładów, a mogło by ich być dziesiątki. Jeśli coś jeszcze przychodzi Ci do głowy, wpisz proszę swój pomysł w komentarzu 👇
A jak poradzić sobie przy lekcjach online?
Najprościej zrobić planszę np. w Wordzie jako tabelkę, zapisać ją jako obraz (zrzut ekranu) i wrzucić do genial.ly jako Interactive image. Na koniec w opcjach włączamy Draw on genially i udostępniamy link uczniom. Każdy otworzy u siebie i będzie mógł myszką czy rysikiem na tablecie zaznaczać położenie statków.
A i jeszcze z technikaliów: Po angielsku mówimy Hit / miss / sunk, po hiszpańsku Tocado / hundido / agua. A w języku, którego Ty uczysz? 👀 Daj znać w komentarzu.
A i jeszcze z technikaliów: Po angielsku mówimy Hit / miss / sunk, po hiszpańsku Tocado / hundido / agua. A w języku, którego Ty uczysz? 👀 Daj znać w komentarzu.
Komentarze
Prześlij komentarz