Przejdź do głównej zawartości

[pomysł na lekcję - wszystkie języki] Statki!

Battleships, Batalla naval, czy po prostu - Statki to gra, którą chyba większość z nas pamięta z dzieciństwa. Ustawiało się (czyli po prostu: rysowało) na niewidocznej dla przeciwnika planszy jeden czteromasztowiec, dwa trójmasztowce, trzy dwumasztowce i cztery jednomasztowce, a przeciwnik musiał spróbować je zatopić, strzelając w odpowiednie pola, określone przez współrzędne dwóch osi. W klasycznej wersji były to literki i cyferki, strzelało się więc np. w B3. Jeśli nie stał tam statek, odpowiadało się pudło, jeśli stał, ale miał jeszcze inne niezatopione maszty - trafiony, a jeśli szedł pod wodę: trafiony zatopiony.





Ciekawa jestem ilu z Was zastanawia się teraz
PO CO JA TO PISZĘ 😎


Odpowiedź jest prosta. Odkąd dawno temu w internecie zobaczyłam Statki przerobione na grę językową ćwiczącą Present Continuous, zaczęłam korzystać z nich regularnie, i ciągle wymyślam im nowe zastosowania. Uczniowie tę grę uwielbiają! Nawet moja szósta klasa, z zasady zainteresowana tylko tym, ile czasu nam zostało do przerwy, potrafiła poświęcić wolny czas na skończenie rozgrywki, i nawet nie zauważyli kiedy zautomatyzowała im się hiszpańska konstrukcja estar + gerundio.

Poniżej moje propozycje zastosowania tej gry. Przykłady podaję po angielsku, ale bez trudu przerobicie je na inny język, którego uczycie ✌ 


WYBRANY CZAS (I oś osoby np. Robert, II oś czasowniki np. go to school) - jeśli ćwiczymy Present Simple, uczniowie muszą złożyć zdanie Robert goes to school, jeśli Past Simple: Robert went to school itd. żeby "strzelić w odpowiednie pole. Można zrobić jedną uniwersalną planszę i wykorzystywać ją wielokrotnie!

MIESZANE CZASY (I oś czasowniki, II - typowe określenia czasu, np. yesterday, at the moment, next week, every Sunday) - uczniowie składają zdanie jak powyżej, podmiot wybierając samodzielnie.

PREPOSITIONS OF TIME (I oś podmiot i orzeczenie np. I ate ice-cream, II - określenie czasu, w wersji łatwieszej pełne, np. at 5 o'clock, on Monday, in July, w wersji bardziej "do pomyślenia" - bez przyimka).

PREPOSITIONS OF PLACE (I oś to przedmioty, np. a book, a pen, a mug; II - proste rysunki symbolizujące miejsca, np stół z x obok oznacza next to the table)

VERB AND PREPOSITION (I oś to czasownik wymagający odpowiedniego przyimka, np. insist (on), talk (about), congratulate (on) etc.; II - rzeczowniki lub imiesłowy) Tu można grać dorabiając brakującą część zdania (She always insists on drinking tea) lub kkorzystając tylko z równoważników (insist on drinking tea).

ADJECTIVE AND PREPOSITION (I oś - przymiotnik z przyimkiem lub bez w trudniejszej wersji; II - rzeczowniki i imiesłowy; I'm good at running. She's interested in teaching).

VERB PATTERNS (I oś to czasowniki typu like, can, hate, want, try, II - takie, które mogą po nich wystąpić). Ważne, żeby zwrócić uwagę, żeby w każdej kombinacji wychodziło w miarę sensowne zdanie. Uczniowie muszą zdecydować, czy zostawić bezokolicznik (I can swim), dodać -ing (I hate swimming) czy to (I want to swim).

HOUSE AND FURNITURE
(I oś to pomieszczenia, II - nazwy lub, jeszcze lepiej, obrazki mebli)



CZĘŚCI CIAŁA (I oś zwierzęta, II - części ciała; zdania budujemy z czasownikiem have got). Gwarantuję dużo śmiechu w młodszych grupach. Możecie zdecydować się na zdania prawdziwe, czyli czasem z przeczeniem (np. An elephant hasn't got wings.), albo nie.

KOLORY (I oś obrazki przedstawiające rzeczowniki, II kolorowe kółka), uczniowie tworzą zdania The book is yellow. The cat is green.

CZASOWNIK CAN (I oś to osoby lub zwierzęta, II czasowniki lub obrazki wyrażające umiejętność), uczniowie tworzą zdania An elephant can ride a bike - dobra zabawa gwarantowana!

Uff, oczywiście to tylko kilka przykładów, a mogło by ich być dziesiątki. Jeśli coś jeszcze przychodzi Ci do głowy, wpisz proszę swój pomysł w komentarzu 👇

A jak poradzić sobie przy lekcjach online?


Najprościej zrobić planszę np. w Wordzie jako tabelkę, zapisać ją jako obraz (zrzut ekranu) i wrzucić do genial.ly jako Interactive image. Na koniec w opcjach włączamy Draw on genially i udostępniamy link uczniom. Każdy otworzy u siebie i będzie mógł myszką czy rysikiem na tablecie zaznaczać położenie statków.

A i jeszcze z technikaliów: Po angielsku mówimy Hit / miss / sunk, po hiszpańsku Tocado / hundido / agua. A w języku, którego Ty uczysz? 👀 Daj znać w komentarzu.

Miłych rozgrywek! 😉 






Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ćwiczenia w genial.ly. Czy umiesz dodać dźwięk w opcji darmowej?

Zbliża się koniec roku i wszyscy jesteśmy zmęczeni. Ale mam nadzieję, że masz jeszcze siłę, żeby przygotować dzieciom ćwiczenia interaktywne używając strony genial.ly.  Jak? Opisałam Ci wszystko w tym filmie: A oto krótkie podsumowanie: - przygotuj pliki, z których chcesz korzystać (obrazki możesz pobrać z pixabay czy freepika, a mp3 stworzyć na soundoftext.com) - utwórz prezentację w genial.ly - na ostatniej stronie umieść to, co zobaczy uczeń, kiedy odpowie niepoprawnie; nie zapomnij dodać guzika return - stwórz stronę tytułową ćwiczenia, a na kolejnych stronach pytania - pytanie to może być tekst, lub nagranie (a właściwie link do nagrania na Soundcloud) - odpowiedzią może być tekst lub obrazek - przy każdej odpowiedzi kliknij ikonkę interaktywności - wybierz GO TO PAGE; przy odpowiedzi poprawnej NEXT PAGE, a niepoprawnej LAST PAGE, gdzie czeka infomacja, że ta odpowiedź jest błędna - nie zapomnij stworzyć strony końcowej, na przykład z gratulacjami 💥💪😊 - wyłącz ręczne przech...

Jak być warsztatowo up-to-speed, kiedy pracujesz z językiem angielskim.

Smutna prawda jest taka, że język NIGDY nie stoi w miejscu. Nie uczysz się nowych rzeczy, to zapominasz stare. Drugą podobnie przygnębiającą informacją jest to, że jeśli Twoja znajomość języka opiera się tylko na tym, czego uczyli na studiach, to z dużą dozą prawdopodobieństwa mówisz równie poprawnie, co... sztucznie. A z każdym rokiem od dyplomu jest tylko gorzej. MOŻNA TEN PROCES ZATRZYMAĆ. A NAWET ODWRÓCIĆ. Jest wiele sposobów na kontakt z żywym językiem, od rzucenia wszystkiego i wyjechania za granicę, do podcastów słuchanych z dużą regularnością. Ale ja chcę się dzisiaj skoncentrować na jednym. STAND-UP COMEDY Stand-up to taki one man show . Nie ma peruk, gadżetów, jest standuper i mikrofon, i publiczność ma się dobrze bawić. Special trwa około godziny, składa się z wielu bitów , one-linerów , jak publiczność dopisuje to i dobry heckler potrafi podnieść temperaturę występu. Nie masz pojęcia o czym mówię? Przygotowałam dla Ciebie mały słowniczek, który możesz pobrać tutaj . Zupełn...

Cancel culture (lesson plan B2 C1)

 Hello! Dzisiaj zapraszam Was do pobrania lekcji o Cancel Culture. Znajdziecie ją  tutaj . Do wyboru pdf lub pojedyncze slajdy, a na końcu Teacher's notes, żeby pracowało się Wam jeszcze milej :)  O czym będzie tym razem? O drugich szansach. poprawności politycznej i usuwaniu celebrytów z życia publicznego. Czy to sprawiedliwe? Czy można się zrehabilitować? W lekcji znajdziecie sporo materiałów autentycznych, ćwiczenie na słownictwo i mnóstwo okazji do rozmowy z Waszymy dorosłymi uczniami. Jak zwykle dodam, że będzie mi bardzo miło, jeśli po wykorzystaniu materiałów zostawicie mi jakiś komentarz :)  Udanej lekcji! Sonja z Addicted to Teaching