Przejdź do głównej zawartości

O matko ile liter, czyli jak nie zanudzić uczniów bardzo długim tekstem...

Widzicie to? 

Godzina, powiedzmy, 18. Pani Krysia wyszła z biura po ośmiu godzinach i obiecując sobie nagrodę w postaci Netflixa i wina, cudem zmotywowała się, żeby dowlec się na swoje zajęcia językowe. Jest na poziomie B1, może nawet B2, więc liczy, że ta lekcja to będzie takie troche spotkanie z koleżankami, o czymś porozmawiają, coś skomentują, a że w obcym języku, to już nie taki wysiłek.

Ewa, lektorka pani Krysi, przygotowała natomiast na dziś tekst. Trzy strony ciasno zapisanych literek, pełnych nowych zwrotów i niejasnych konstrukcji. Tak, przewiduje, że praca nad czytanką będzie ciężka, ale warto, bo to prawdziwa leksykalno-gramatyczna perełka.



Jak Ci się wydaje, jak pójdzie ta lekcja?

Z mojego doświadczenia nie najlepiej... I nieważne, czy mówimy o pani Krysi, czy o Antku z drugiej ce, dla którego ekwiwalentem wyżej opisanego tekstu jest dziesięć zdań. Zderzenie się z litą ścianą liter zablokuje nam ucznia kompletnie! 😠

Czyli co, jednak tych tekstów nie robić?

Robić! Ale... niepostrzeżenie. 😄 Oto moje sprawdzone pomysły:

💥 podziel tekst na poszczególne akapity i poproś każdą osobę z grupy o pracowanie tylko z jednym kawałkiem; niech go przeczyta, opowie, streści, znajdzie słówka i odpowiedzi na pytania, a później przeczytajcie całość razem - ekspertem od każdego kawałka będzie kto inny

💥 przypisz do testu różne zadania: popatrz na 1 akapit i znajdź synonim do takiego a takiego słowa; odpowiedz na pytanie (odpowiedź w akapicie 5); czy według akapitu 4 to a to jest prawdziwe; opowiedz swoimi słowami siódmy akapit; napisz po swojemu ostatni akapit - itp.; takie urozmaicenie pracy sprawi, że tekst zostanie przyswojony niemal bezwiednie

💥 wyjmij z tekstu 10-15 zdań lub słówek; przeczytajcie je wspólnie, i pospekulujcie o czym jest artykuł; może uda się Wam go odtworzyć? jest? no to sprawdźmy czym różni się od oryginału.

A co z Antkiem z drugiej c?

Antek i jego koledzy dostaną inne zadania.

Może będą musieli jeździć paluszkiem po tekście, a jak powiesz stop, to przeczytać słowo, na które wypadło. A może kluczowe zdania rozwiesisz po sali, i najpierw Ty, a później któreś dziecko będzie musiało je przeczytać tak, żeby reszta odnalazła je i stanęła obok niego. Może Ty przeczytasz jakiś zwrot, a dzieci wskażą go w tekście. A może jedno ten tekst przeczyta, a drugie odegra, a później zmiana? Na pewno jeśli dodasz ruch i zabawę, dzieci mocniej się zaangażują, a to zaprocentuje tym, na czym Ci zależy: przyswojeniem słownictwa z tekstu i opanowaniem ładnego czytania.

Powodzenia! 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ćwiczenia w genial.ly. Czy umiesz dodać dźwięk w opcji darmowej?

Zbliża się koniec roku i wszyscy jesteśmy zmęczeni. Ale mam nadzieję, że masz jeszcze siłę, żeby przygotować dzieciom ćwiczenia interaktywne używając strony genial.ly.  Jak? Opisałam Ci wszystko w tym filmie: A oto krótkie podsumowanie: - przygotuj pliki, z których chcesz korzystać (obrazki możesz pobrać z pixabay czy freepika, a mp3 stworzyć na soundoftext.com) - utwórz prezentację w genial.ly - na ostatniej stronie umieść to, co zobaczy uczeń, kiedy odpowie niepoprawnie; nie zapomnij dodać guzika return - stwórz stronę tytułową ćwiczenia, a na kolejnych stronach pytania - pytanie to może być tekst, lub nagranie (a właściwie link do nagrania na Soundcloud) - odpowiedzią może być tekst lub obrazek - przy każdej odpowiedzi kliknij ikonkę interaktywności - wybierz GO TO PAGE; przy odpowiedzi poprawnej NEXT PAGE, a niepoprawnej LAST PAGE, gdzie czeka infomacja, że ta odpowiedź jest błędna - nie zapomnij stworzyć strony końcowej, na przykład z gratulacjami 💥💪😊 - wyłącz ręczne przech...

Jak być warsztatowo up-to-speed, kiedy pracujesz z językiem angielskim.

Smutna prawda jest taka, że język NIGDY nie stoi w miejscu. Nie uczysz się nowych rzeczy, to zapominasz stare. Drugą podobnie przygnębiającą informacją jest to, że jeśli Twoja znajomość języka opiera się tylko na tym, czego uczyli na studiach, to z dużą dozą prawdopodobieństwa mówisz równie poprawnie, co... sztucznie. A z każdym rokiem od dyplomu jest tylko gorzej. MOŻNA TEN PROCES ZATRZYMAĆ. A NAWET ODWRÓCIĆ. Jest wiele sposobów na kontakt z żywym językiem, od rzucenia wszystkiego i wyjechania za granicę, do podcastów słuchanych z dużą regularnością. Ale ja chcę się dzisiaj skoncentrować na jednym. STAND-UP COMEDY Stand-up to taki one man show . Nie ma peruk, gadżetów, jest standuper i mikrofon, i publiczność ma się dobrze bawić. Special trwa około godziny, składa się z wielu bitów , one-linerów , jak publiczność dopisuje to i dobry heckler potrafi podnieść temperaturę występu. Nie masz pojęcia o czym mówię? Przygotowałam dla Ciebie mały słowniczek, który możesz pobrać tutaj . Zupełn...

Cancel culture (lesson plan B2 C1)

 Hello! Dzisiaj zapraszam Was do pobrania lekcji o Cancel Culture. Znajdziecie ją  tutaj . Do wyboru pdf lub pojedyncze slajdy, a na końcu Teacher's notes, żeby pracowało się Wam jeszcze milej :)  O czym będzie tym razem? O drugich szansach. poprawności politycznej i usuwaniu celebrytów z życia publicznego. Czy to sprawiedliwe? Czy można się zrehabilitować? W lekcji znajdziecie sporo materiałów autentycznych, ćwiczenie na słownictwo i mnóstwo okazji do rozmowy z Waszymy dorosłymi uczniami. Jak zwykle dodam, że będzie mi bardzo miło, jeśli po wykorzystaniu materiałów zostawicie mi jakiś komentarz :)  Udanej lekcji! Sonja z Addicted to Teaching