Przejdź do głównej zawartości

Czas na powtórki. Pomysły na lekcję.

Odliczam dni i godziny do końca tego roku szkolnego, nie wiem, czy dlatego, że był wyjątkowo intensywny, czy dlatego, że za oknem plucha i najchętniej schowałabym się pod kołdrą z kawą i dobrym kryminałem.

Usiadłam z kalendarzem, odliczyłam długie weekendy, zielone szkoły, wycieczki, i wyszło mi, że niektóre moje klasy mają przed sobą tylko 6 lekcji! To dla mnie oznacza jedno: czas podsumowań.

Są nauczyciele, dla których "podsumowanie" oznacza test ze słówek czy gramatyki z całego roku, są tacy, którzy "podsumowują" nic już nie robiąc i puszczając film, czasem nawet bez omówienia. A ja robię najtrudniejszy test.

Sobie.

Uczę języka, więc sprawdzam, czy nauczyłam dzieci MÓWIĆ. Strona po stronie, wypisuję z podręcznika do Worda pytania, na które uczyliśmy się odpowiadać. Przykłady:

przerobiliśmy nazwy miesięcy - jaki dzisiaj dzień? kiedy masz urodziny?
czas przyszły - kim chcesz zostać w przyszłości?
pogoda - jaka jest dziś pogoda? jaka jest pogoda w Polsce zimą? a latem?
czas przeszły - co robiłeś wczoraj? w zeszły weekend?
itp.

(Tu mała dygresja: od początku roku ucząc jakiejś partii materiału zastanawiam się po co. Kiedy w normalnym życiu mój uczeń będzie mógł tego użyć? W jakim kontekście? Czy mu się to przyda? Więc wszystkie te pytania mieszkają od września do teraz w tyle mojej głowy.)

Co mogę zrobić z tą listą pytań?



  • wydrukować na kartce, pociąć na paseczki i dać do losowania; w wersji trwalszej, zapisać na patyczkach laryngologicznych (opakowanie za 5 zł starcza na bardzo długo) i losować patyczki
  • wydrukować grę planszową z pytaniami, korzystając np. z tego kreatora, po jednej na parę lub małą grupę, i poprosić dzieci o zagranie
  • wrzucić w onlineowe koło fortuny, nic nie drukować, tylko wyświetlić je na ekranie i wyznaczać dzieci do odpowiedzi (albo zagrać drużynowo, na punkty)
  • wydrukować, pociąć na paseczki i każdy zmiąć w kulkę; urządzić bitwę na te kulki, a na koniec poprosić każdego, żeby podniósł te "naboje", które zostały nieopodal niego, rozwinął, odpowiedział
  • przyczepić pytanie do głowy ucznia, albo zwyczajnie, za pomocą taśmy klejącej (tak, robię to), albo robiąc opaskę taką, jak do gry Kim jestem? (można zobaczyć tutaj); opaskę robi się szybko i na długo: laminujesz kartkę papieru, wycinasz pasek, z tyłu dziurkaczem robisz dziurkę, przez którą przewlekasz gumkę, et voila, można korzystać latami; no i mamy to dziecko z pytaniem na czole, a inni odpowiadają na nie tak, żeby dziecko mogło zgadnąć co na tym jego czole figuruje


Podpowiedź: tą samą listę pytań można wykorzystać więcej niż raz z jedną klasą. Zmieniając tylko rodzaj zadania. Dzieciaki się nie znudzą!

Uczniowie powtarzają. A ja siedzę sobie spokojnie obok z kawą, słucham, czy wszystko idzie płynnie. I analizuję, co można było zrobić w tym roku lepiej, z czym dzieciaki jeszcze sobie nie radzą. I zanim się obejrzymy - nadejdą wakacje :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ćwiczenia w genial.ly. Czy umiesz dodać dźwięk w opcji darmowej?

Zbliża się koniec roku i wszyscy jesteśmy zmęczeni. Ale mam nadzieję, że masz jeszcze siłę, żeby przygotować dzieciom ćwiczenia interaktywne używając strony genial.ly.  Jak? Opisałam Ci wszystko w tym filmie: A oto krótkie podsumowanie: - przygotuj pliki, z których chcesz korzystać (obrazki możesz pobrać z pixabay czy freepika, a mp3 stworzyć na soundoftext.com) - utwórz prezentację w genial.ly - na ostatniej stronie umieść to, co zobaczy uczeń, kiedy odpowie niepoprawnie; nie zapomnij dodać guzika return - stwórz stronę tytułową ćwiczenia, a na kolejnych stronach pytania - pytanie to może być tekst, lub nagranie (a właściwie link do nagrania na Soundcloud) - odpowiedzią może być tekst lub obrazek - przy każdej odpowiedzi kliknij ikonkę interaktywności - wybierz GO TO PAGE; przy odpowiedzi poprawnej NEXT PAGE, a niepoprawnej LAST PAGE, gdzie czeka infomacja, że ta odpowiedź jest błędna - nie zapomnij stworzyć strony końcowej, na przykład z gratulacjami 💥💪😊 - wyłącz ręczne przech...

Jak być warsztatowo up-to-speed, kiedy pracujesz z językiem angielskim.

Smutna prawda jest taka, że język NIGDY nie stoi w miejscu. Nie uczysz się nowych rzeczy, to zapominasz stare. Drugą podobnie przygnębiającą informacją jest to, że jeśli Twoja znajomość języka opiera się tylko na tym, czego uczyli na studiach, to z dużą dozą prawdopodobieństwa mówisz równie poprawnie, co... sztucznie. A z każdym rokiem od dyplomu jest tylko gorzej. MOŻNA TEN PROCES ZATRZYMAĆ. A NAWET ODWRÓCIĆ. Jest wiele sposobów na kontakt z żywym językiem, od rzucenia wszystkiego i wyjechania za granicę, do podcastów słuchanych z dużą regularnością. Ale ja chcę się dzisiaj skoncentrować na jednym. STAND-UP COMEDY Stand-up to taki one man show . Nie ma peruk, gadżetów, jest standuper i mikrofon, i publiczność ma się dobrze bawić. Special trwa około godziny, składa się z wielu bitów , one-linerów , jak publiczność dopisuje to i dobry heckler potrafi podnieść temperaturę występu. Nie masz pojęcia o czym mówię? Przygotowałam dla Ciebie mały słowniczek, który możesz pobrać tutaj . Zupełn...

Cancel culture (lesson plan B2 C1)

 Hello! Dzisiaj zapraszam Was do pobrania lekcji o Cancel Culture. Znajdziecie ją  tutaj . Do wyboru pdf lub pojedyncze slajdy, a na końcu Teacher's notes, żeby pracowało się Wam jeszcze milej :)  O czym będzie tym razem? O drugich szansach. poprawności politycznej i usuwaniu celebrytów z życia publicznego. Czy to sprawiedliwe? Czy można się zrehabilitować? W lekcji znajdziecie sporo materiałów autentycznych, ćwiczenie na słownictwo i mnóstwo okazji do rozmowy z Waszymy dorosłymi uczniami. Jak zwykle dodam, że będzie mi bardzo miło, jeśli po wykorzystaniu materiałów zostawicie mi jakiś komentarz :)  Udanej lekcji! Sonja z Addicted to Teaching